Bijbelleesrooster: Leve de liefde, de kerk als liefdesgemeenschap

vrijdag 30 september 2016

We kwamen ze al even tegen en zullen hen deze week opnieuw ontmoeten: de dochters van Jeruzalem. Ze zijn randfiguren in het verhaal. Worden meegenomen in dialogen en krijgen onderwijs (in Spreuken krijgen met name de jongens wijze lessen.) De dochters van Jeruzalem, of dochters van Sion zoals ze soms ook worden genoemd, brengen ons bij het thema van de komende dienst: de kerk als liefdesgemeenschap. Wat kunnen we van Hooglied leren als kerkelijke gemeenschap? Wat vertelt het ons over onze liefde tot elkaar?

Bijbelleesrooster 3 t/m 8 oktober 2016

Dit Bijbelrooster is bedoeld als voorbereiding op de verdiepingsdienst op 9 oktober 2016 over Hooglied. Voorafgaand aan elk van de diensten is er een leesrooster van een week gemaakt waarmee je toe kunt lezen naar de dienst en kunt mediteren over het gelezene. Het leesrooster is geschreven op de tekstindeling van de NBV.

Dag

Hooglied

Ter overdenking

Maandag

2:8-5:1

Waarschijnlijk krijg je bij dit liefdeslied niet meteen een associatie met de kerk. Misschien moeten we het omdraaien: hoe is het in onze gemeenschap gesteld met relaties, liefde en seksualiteit? Waarvoor zou je willen danken, waarvoor willen bidden?

Dinsdag

2:8-4:11 en Jesaja 43:4

We lezen nog eens die prachtige liefdesverklaring van bruid en bruidegom. Valt het je ook op hoe de liefde de ander beschrijft en bewondert? Op vele plaatsen in de Bijbel kun je lezen dat wij door God worden geliefd. Dat is de basis van ons leven en voor onze roeping in de wereld. Laat het vandaag eens tot je doordringen dat je een geliefde bent van de Vader!

Woensdag

4:12-5:1

De bruid en bruidegom vieren hun liefde uitbundig. Ergens roept het verhaal associaties is op met die andere maaltijd, het Avondmaal. Wat kun je van dit gedeelte leren met het oog op het Avondmaal?

Donderdag

1 Joh 4:7-16

Vanuit Gods liefde mogen we dienstbaar zijn aan elkaar. Misschien moeten we vandaag eens stilstaan bij onze broeders en zusters die worstelen met hun relaties (of het gebrek daaraan) en/of hun seksualiteit.

Vrijdag

2:15 en

1 kor 13

Zij en hij zijn het er over eens: kleine vossen vernielen de wijngaard, ogenschijnlijk kleine dingetjes hollen relaties (in de brede zin van het woord) uit en maken ze, als je niet oppast, kapot. Wat valt je op als je deze bijbelgedeelten leest en wat heeft dat jou te zeggen?

Zaterdag

Hebr 13:1-3

Het is een zegen (al kan het wel eens een periode anders ervaren worden) om deel uit te mogen maken van de christelijke gemeente. We ontmoeten er God en vinden er een geestelijk thuis. Toch heeft de kerk ook nadrukkelijk een roeping in de wereld, hoe heeft dat een plaats in jouw leven?