Rommelmarkt Maranathakerk sluit dag af met een opbrengst van 15.000 euro

zaterdag 13 april 2019

NIEUW-LEKKERLAND – Zaterdag 13 april organiseerde de Hervormde Gemeente Maranatha haar 31ste rommelmarkt. Ruim 150 vrijwilligers waren op de been om dit jaarlijks terugkerende evenement tot een succes te maken. Dat succes was er zeker! Op een koude maar zonovergoten Mattenbies bracht de markt een mooie netto opbrengst van € 15.000,- bij elkaar.

Goede doelen

Net als voorgaande jaren ondersteunt de kerk met een gedeelte van deze rommelmarkt opbrengst een aantal goede doelen en de eigen kerkelijke gemeente. Dit jaar waren de goede doelen Diaconaal Jongerenproject, voor projecten in Malawi en gehandicapten dagopvang voor kinderen Casa Luminii in Roemenië.

Rommelmarkt

Vele belangstellenden wisten de weg te vinden naar de goed gesorteerde boeken, antiek & curiosa, de vele meubels, kleding en nog heel veel meer. Bij het rad van avontuur zijn prachtige prijzen gewonnen en op het terras konden bezoekers genieten van broodjes hamburger, loempia's, verse oliebollen en heerlijke patat.

Snorren & baarden actie voor Malawi

Bezoekers konden op de markt een bedrag toezeggen om enkele gemeenteleden te ontdoen van hun snor en/of baard. Halverwege de markt gingen, na het halen van de eerste streefbedragen, de snorren eraf! Onder de slogan 'Bied mee voor de snor van de dominee!' moet ook Ds. G.J. van Beek de komende weken zonder snor door het leven. De volledige opbrengst van deze actie á € 1.000,- komt volledig ten goede aan het Diaconaal Jongenerenproject in Malawi.

Derde leven voor nog bruikbare spullen

De spullen die de Lekkerlandse kerk het gehele jaar inzamelde, bij haar opslag aan de Middelweg, kregen veelal een nieuwe eigenaar. Net als andere jaren zorgde de kerk ook weer voor een verantwoorde afvoer van spullen die over waren. Stichting Roec (Rijssense Oost-Europa Commissie) ging met een bus vol restanten van diverse kramen terug naar Rijssen. De overgebleven bruikbare boeken zijn beschikbaar gesteld aan een boekenmarkt, alle overgebleven geluidsdragers zoals lp's, cd's, singles en cassettebandjes zijn ten goede gekomen aan project Plaatwerk. Dit project is een initiatief om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt dagbesteding te bieden en weer arbeidsconditie en arbeidsritme op te laten doen, zodat zij uiteindelijk weer aansluiting kunnen vinden in de samenleving. Daarnaast waren er kringloopwinkels uitgenodigd om spullen uit te zoeken en zijn kleine elektrische apparaten ten goede gekomen aan CBS Molenwaard voor de E-waste Race. Oud papier ging als vanouds naar M.H.P. Recycling en oud ijzer naar de oud ijzerhandel. De overige restanten zijn dit jaar niet in een kraakwagen verdwenen maar gescheiden afgevoerd in twee restafvalcontainers.

Maandelijks inzamelen spullen

De kerk start vanaf volgende maand weer met het maandelijks inzamelen van spullen voor de rommelmarkt voor het komende jaar. Elke laatste zaterdag van de maand kunnen deze spullen ingeleverd worden. Op zaterdag 25 mei kunt u uw bruikbare spullen weer inleveren van 10.00 tot 12.00 uur aan de Middelweg 2 te Nieuw-Lekkerland. Let op, wij hanteren een strenger inname beleid voor bruikbare spullen. Grote wandmeubels, bankstellen, oude televisies, computerschermen alleen nog na goedkeuring organisatie.