Kerk Nieuw-Lekkerland

De Hervormde Gemeente Maranatha is een kerk in Nieuw-Lekkerland (gemeente Molenlanden) en maakt deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). In totaal zijn er ongeveer 10 kerken gevestigd binnen de dorpsgrenzen van Nieuw-Lekkerland.

In 1988 is de Maranathagemeente opgericht als streekgemeente van de reeds aanwezige Hervormde Gemeente in Nieuw-Lekkerland.

Maak kennis met de Maranathakerk

Elke zondagochtend om 9.30 uur is er een kerkdienst in de Maranathakerk, Mattenbies 1 te Nieuw-Lekkerland. Iedereen is hier van harte welkom! Er zijn geen voorwaarden om deel te nemen aan deze diensten. De deuren staan open om binnen te lopen. Op de stoelen kunt u vrij plaatsnemen.

Nieuw-Lekkerland

Nieuw-Lekkerland is een plaats in de gemeente Molenlanden in de Nederlandse provincie Zuid-Holland, ten zuiden van de rivier de Lek en in het noordwesten van de Alblasserwaard gelegen. Tot 1 januari 2013 was Nieuw-Lekkerland een zelfstandige gemeente. Het aantal inwoners bedroeg in 2019 8.440 inwoners. Het plaatselijk dialect dat er wordt gesproken, duidt men aan als Nieuw-Lekkerlands en valt onder het West-Alblasserwaards.

De plaats Nieuw-Lekkerland bestond oorspronkelijk uit twee wijken, Dorp en Middelweg, die zo'n twee kilometer uit elkaar lagen, gescheiden door weilanden. Inmiddels is er zoveel bijgebouwd in het zogenaamde Middengebied, dat beide wijken nu praktisch met elkaar zijn verbonden. Kinderdijk maakte deel uit van de gemeente Nieuw-Lekkerland en is bekend vanwege zijn Kinderdijkse molens. De molens waren oorspronkelijk bedoeld om het water uit het moerasgebied te malen. Inmiddels is in Kinderdijk een gemaal gebouwd dat de waterstanden regelt. De molens zijn een toeristische attractie geworden. Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland zijn nog steeds nauw verbonden.